Laserterapie - proč, jak a kdy?

18.07.2022

Terapeutický laser - v současné době čím dál více využívaná a oblíbená modalita nejen ve veterinárním lékařství. Na jakém principu a s jakými účinky vlastně funguje? Pro které pacienty je vhodná a kdy laserterapii vyhledat? Připravila jsem pro vás článek, který se prospěšnosti laserového záření u zvířecích pacientů věnuje.

Co je to laser a jak laserterapie funguje

Laser je přístroj emitující vysoce koherentní světlo, tedy světlo, které má společnou vlnovou délku, fázi i směr šíření. Naprosto symetrické, organizované harmonické laserové kmitání dokáže přenášet velké množství energie.
Název je zkratkou anglického označení - Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.

Laserterapie je moderní efektivní fyzioterapeutická metoda, která funguje na principu emise záření s určitou vlnovou délkou na tkáně. Záření prostupuje tkáněmi a účinkuje na buněčné úrovni (fotobiomodulace) - v podstatě zvyšuje tvorbu buněčné energie působením na mitochondrie, které fungují jako malé buněčné elektrárny. K efektům záření na této úrovni patří zvýšení syntézy ATP a proteinů, které umožňují jeho využití, zvýšené množení buněk, indukce diferenciace - buněčné specializace, uvolňování růstových faktorů a dalších substancí, zvýšení produkce mezibuněčné hmoty fibroblasty a chondrocyty, zvýšení produkce RNA, nebo zvýšení množství protizánětlivých proteinů.

Na úrovni tkání potom dochází k remodelaci extracelulární hmoty, modulaci zánětlivého procesu, indukci myogeneze a regeneraci poškozených svalových vláken. Produkují se proteiny, které dokáží vyvolávat angiogenezi a regeneraci nervových vláken a tím podpořit funkci nervů a zlepšovat cévní zásobení. Laser stimuluje správnou funkci endotelu cév, urychluje vstřebávání otoků, odplavení metabolitů a zabraňuje nadměrné formaci jizvovité tkáně a hyperkeratóze. Jedním z dalších důležitých účinků laserterapie je snížení bolesti díky modulaci vedení bolestivého impulzu, zvýšené produkci endorfinů, redukci svalových spasmů, zánětu a otoku.

Čeho tedy laserováním docílíme?

• Protizánětlivého účinku
  • Redukce bolesti
  • Okamžitého lokálního zlepšení cirkulace krve
  • Uvolnění svalových spasmů
  • Snížení otoku, zrychlení resorbce hematomů
  • Stimulace reparativních procesů, urychlení hojení tkání a nervové regenerace

Indikace laserterapie

Laserterapie je neinvazivní, bezpečná a efektivní metoda, kterou využíváme téměř u všech pacientů v rámci komplexních terapií pro jeho prospěšné působení při mnoha onemocněních pohybového a nervového aparátu. Kromě pozitivního efektu u těchto indikací lze laser úspěšně využít u zvířat i při dermatologických či stomatologických onemocněních nebo u nehojících se ran. Přehled nejčastějších indikací laserterapie u psů a koček je následující:

• Pooperační stavy - chirurgické rány, otoky, hematomy
  • Ortopedičtí pacienti - zlomeniny, dysplazie, luxace, distorze, poranění šlach, svalů a vazů
  • Neurologičtí pacienti - poškození míchy, periferních nervů
  • Artróza
  • Svalové kontraktury
  • Pohmožděniny a hematomy
  • Kožní rány, lick granulomy, alopecie, hot spoty, eosinofilní granulom, dermatitidy
  • Problémy s paranálními váčky a perianální fistulace
  • Stomatitidy

Na druhou stranu má i laserterapie své kontraindikace např. v podobě nádorových onemocnění, březosti, či FIV pozitivních jedinců u koček.

Jaký laser se k terapii používá?

Pro účinnou laserterapii se využívají lasery třídy 3b a 4. Každý terapeutický laserový přístroj se liší svým provedením i parametry. Kvalitních přístrojů pro laserterapii existuje již poměrně velké množství, takže zorientovat se v jejich nabídce není úplně jednoduché.

I já jsem dlouho vybírala laser, který bude pro pacienty v mé ordinaci i v terénu nejlepší. Nakonec mě přesvědčily výsledky, které jsem měla možnost vidět na vlastní oči na pacientech, a také prováděné mnohé studie, které prokazují pozitivní efekt léčby laserem s MLS technologií. Proto jsem pro svou praxi zvolila přístroj třídy 4 s patentovanou technologií MLS = multiwave locked system. Znamená to, že tento přístroj emituje současně záření o dvou vlnových délkách (808 nm a 905 nm) s kontinuální i pulzní emisí, které jsou MLS systémem synchronizovány a působí synergicky pro co nejlepší prostup do tkání s co největším terapeutickým efektem. Jinými slovy, dokáže kombinovat přerušované i nepřetržité záření o více vlnových délkách tak, aby se dosáhlo co nejlepšího výsledku ve tkáních.

Naše pracoviště je tak vybaveno špičkovým vysokovýkonným laserem založeným na nejmodernějších technologiích a disponuje laserterapií na pomyslné špičce biomedicínského výzkumu.

Průběh laserterapie ve PhysioWell

Při ošetření je pacient pohodlně polohován, aby byla terapie co nejpříjemnější. V průběhu samotného záření pacient necítí nic, kromě možného mírného tepla, úlevy od bolesti a uvolnění. Terapie většinou trvá několik minut, v závislosti na rozsahu ošetřované oblasti, barvě srsti a patologii. V průběhu ošetření je třeba, aby ošetřující, majitel i pes měl nasazené ochranné brýle.

Kdy tedy na laser?

Na to máme jednoduchou odpověď - co nejdříve. Ať už se jedná o zranění kůže nebo tkání pohybového aparátu, stavy po operaci nebo neurologické diagnózy, s laserterapií netřeba váhat a nejlépe je vyhledat laserterapii ihned. S laserem lze dokonce začít již před plánovaným termínem operace, protože z naší zkušenosti včasně zahájená laserová terapie může zlepšit a urychlit hojení po následném zákroku (platí zejména pro klouby). Laser můžeme použít již druhý den po operaci a je to pro pacienty naprosto bezpečná metoda, jak snížit pooperační otok, bolest, zánět a nastartovat hojení na té správné vlně..

Neváhejte nás kontaktovat, pokud váš mazlíček má některou z indikací k laserterapii, pokud si chcete vyzkoušet účinky laseru na Vašem psím parťákovi, nejste si jistí, zda je v současné chvíli laserterapie vhodná a nebo máte jakýkoli dotaz.

Budeme se na vás těšit na laserterapii!

MVDr. Vlaďka Kohoutová